دلایل ایجاد شوره سر و راههای درمان آن

دلایل ایجاد شوره سر و راههای درمان آن

شوره سر ظاهر ناخوشایندی را در فرد ایجاد می کند. از این رو حتما باید خیلی سریع درمان شود. برای درمان شوره سر ابتدا باید بدانبم دلایل ایجاد شوره شر چیست سپس به راههای درمان شوره سر عمل کنیم. در این مطلب به شما می گوییم که چرا پوست سر بعضی از افراد شوره میزند و چه محصولاتی استفاده کنیم تا شوره سر از بین برود.

شوره سر یکی از مشکلات شایع مو است که با وجود اینکه بیماری خاصی محسوب نمی شود، اما به دلیل ایجاد ظاهری ناخوشایند، بسیار آزاردهنده است. شوره سر در موارد پیشرفته حتی منجر به ریزش مو هم می شود. از این رو باید به درمان آن اهمیت داد.

شوره سر ظاهر ناخوشایندی را در فرد ایجاد می کند. از این رو حتما باید خیلی سریع درمان شود. برای درمان شوره سر ابتدا باید بدانبم دلایل ایجاد شوره سر چیست سپس به راههای درمان شوره سر عمل کنیم. در این مطلب به شما می گوییم که چرا پوست سر بعضی از افراد شوره میزند و چه محصولاتی استفاده کنیم تا شوره سر از بین برود.

شامپو ضد شوره اچ اس
شامپو ضد شوره اچ اس

شوره سر چیست؟

شوره سر تکه های نازک و کوچک از سلولهای مرده پوست سر می باشد که از کف سر جدا می شود و لابلای موها یا بر روی شانه ها می ریزد. پوسته ریزی که بصورت شوره سر باشد ظاهر ناخوشایندی ایجاد می کند. نام دیگر شوره سر همان سبوره است. شوره سر گاهی با خارش و قرمزی نیز همراه است. شوره سر گاهی به رنگ سفید و گاهی نیز به رنگ زرد است.

شوره سر مسری نیست ولی درمان آن سخت است. شوره سر قابل کنترل است و در این مطلب راهکارهایی برای کنترل شوره سر بیان می شود. نام علمی شوره سر «پیتی رایی سیس کاپیتیس»  بوده و از شایعترین عوارض پوستی است.

شامپو تالگومد ضد شوره مای
شامپو تالگومد ضد شوره مای

انواع شوره سر چگونه است؟

دو نوع شوره سر داریم که هر کدام دلایل متفاوتی دارد اما درمانهای آن تقریبا مشابه هم هستند.

1- شوره خشک

این نوع شوره به رنگ سفید است و براحتی از کف سر جدا می شود و بر روی شانه یا لابلای موها می ریزد. این شوره ها به رنگ سفید هستند و کاملا قابل رویت هستند. شوره سر خشک در افرادی اتفاق می افتد که پوست کف سر آنها به شدت خشک است.

2- شوره چرب

رنگ این نوع شوره، به زردی می زند. شوره چرب در افرادی که پوست کف سر بسیار چربی دارند اتفاق می افتد. این نوع شوره معمولا از کف سر به سختی جدا می شود.

شامپو ضد شوره ژاک آندرل پاریس
شامپو ضد شوره ژاک آندرل پاریس

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

شوره سر به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در سبک زندگی خود کنکاش کنید و با مواردی که در این مطلب بعنوان دلایل شوره سر گفته می شود مقایسه کنید تا متوجه شوید که دلیل شوره سر شما چیست.

  1. عدم تعادل هورمونها

  2. تغذیه نامناسب

  3. چربی بیش از اندازه پوست کف سر

  4. استرس واضطراب زیاد

  5. عفونت قارچی کف سر

  6. هوای محیط نامناسب

  7. برس نکشیدن به اندازه کافی

  8. عدم استفاده کافی از شامپو

  9. مصرف بیش از اندازه اسپری و ژل های موی نامناسب

شامپو ژلی ضد شوره چرب کریوم لاروش پوزاي
شامپو ژلی ضد شوره چرب کریوم لاروش پوزاي

چه افرادی بیشتر مستعد شوره سر هستند؟

برخی از افراد در مقایسه با دیگران، بیشتر در معرض شوره سر هستند. در اینجا به عواملی که احتمال شوره سر را بالا می برد، اشاره میکنیم:

1- نوجوانان

نوجوانان بیشتر از افراد مسن دچار شوره سر می شوند. شاید این موضوع به تغییرات هورمونی که در بدن آنها اتفاق می افتد مرتبط باشد. البته این موضوع به این معنی نیست که افراد میانسال یا مسن دچار شوره سر نمی شوند، بلکه فقط میگوییم احتمال ایجاد شوره سر در جوانان بخصوص نوجوانان بیشتر است.

2- مردان

شوره سر در مردان بیشتر از زنان شایع است و این به دلیل هورمونهای مردانه است. البته مردان سلولهای چربی بزرگتری در کف سر دارند و همین موضوع باعث تولید چربی بیشتر در کف سر و در نتیجه ایجاد شوره سر می شود.

3- افرادی که رژیم ناصحیح می گیرند

کمبود مواد غذایی باعث ایجاد شوره سر می شود. بنابراین در افرادی که از روشهای غیر صحیح برای رژیم لاغری استفاده میکنند، احتمال ایجاد شوره سر بیشتر می شود. افرادی که کمبود روی، ویتامین های گروه ب دارند، بیشتر در معرض ابتلا به شوره سر قرار میگیرند.

4- پوست سر چرب

افرادی که پوست کف سر آنها کاملا چرب است و به فکر کنترل آن نیستند، بیشتر مستعد ایجاد شوره سر هستند.

شامپو ضد شوره ایچی درای دی 2 پریم
شامپو ضد شوره ایچی درای دی 2 پریم

درمان شوره سر چگونه است؟

درمان شوره سر کمی سخت و زمان بر است. کنترل مداوم شوره سر از طریق استفاده از شامپوهای مناسب در طولانی مدت منجر به درمان شوره سر می شود.

اگر شوره سر در حد کم باشد، استفاده از شامپوهای معمولی موهای چرب بصورت روزانه و برس کشیدن روزانه ، آن را کنترل میکند. اما اگر شوره سر شدید بود، حتما نیاز به استفاده از شامپوهای ضدشوره است.

شامپوهای ضدشوره از مواد مختلفی استفاده کرده اند که هر کدام دلیل ایجاد خاصی را کنترل میکنند. بنابراین همه انواع شامپو ضد شوره های موجود در بازار عین هم نیستند و اثر مشابهی ندارند. اگر یک شامپو ضدشوره مصرف کردید و شوره سر شما بهتر نشد، برند شامپو ضدشوره خود را عوض کنید.

برخی از ترکیباتی که در شامپوهای ضدشوره استفاده می شود، به شرح زیر است:

  1. پریتیون روی که باعث تولید قارچ های نامناسب را در کف سر کنترل میکند.

  2. سلنیوم سولفاید که چربی کف سر را کاهش می دهد.

  3. کلتار که نوعی ضدقارچ است

  4. کتوکونازول که ضدقارچی بسیار موثر که معمولا برای اکثر افراد پاسخ مثبت می دهد.

  5. اسید سالیسیلیک که سلولهای مرده را می زداید.

  6. روغن درخت چای که ضدقارچ، ضدالتهاب و آنتی باکتریال است.

در برخی از شامپوها از یک یا چند نوع از مواد ذکر شده در فوق استفاده می شود.

شامپو ضد شوره مصرف روزانه فوليكا فولیکا
شامپو ضد شوره مصرف روزانه فوليكا فولیکا
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.